Нюансы частного строительства в Израиле

בבניית דיור רב קומות, מומחים מודעים היטב לכך שכל שקל המושקע בשלב התכנון יחסוך 10 שקלים בשלב יישום הפרויקט.

מה לגבי הבנייה הפרטית?

בבניית דיור פרטי, הלקוח בדרך כלל לא איש מקצוע ולא יכול לדרוש רמה נאותה של תכנון מן המבצעים ולעתים קרובות מתבסס על עצתם של חברים ואדריכל, אשר לפעמים בוחר בדרך הקלה עבורו על מנת לסיים במהירות את העבודה ולקחת על עצמו פרויקט חדש.

לכן, רמת העיבוד של פרויקטים בבנייה פרטית נחותה משמעותית מפרויקטים בבנייה רב קומות ובתחומים אחרים, מה שמוביל ל:

  • התייקרות משמעותית של הפרויקט
  • חריגה מהתקציב המקורי ב-99% מהמקרים
  • ליקויי בנייה רבים

כאן מדובר בליקויים שונים שנובעים הן מליקויי עבודת האדריכל והמהנדס בשלב התכנון, והן מטעויות הבנאים. להלן מספר דוגמאות והשלכותיהן:

  1. במהלך הבנייה, הקבלן יצק את היסודות או הכלונסאות לעומק לא מספיק. השלכות — יש צורך לבצע חפירות נוספות ועבודות בטון להעמקה וחיזוק היסודות, אשר יובילו לעלויות נוספות.
  2. בסיס הבטון של הרצפה אינו מבודד לחום ומים בצורה מספקת, מה שיוביל ללחות ואובדן חום. השלכות — יש צורך לפרק לחלוטין את אריחי הרצפה או את רצפת למינציה, מה שיוביל לעלויות נוספות.
  3. האדריכל תכנן באופן שגוי את המדרגות בבית — וכתוצאה מכך, התקבלו מדרגות תלולות מדי, גבוהות, רחבות או צרות מדי, מה שיוביל למעידות חוזרות במדרגות. ההשלכות עשויות להיות בלתי הפיכות, מכיוון שסילוק ליקוי כזה יוביל לבנייה מחדש של חלק מהבית.
  4. במהלך בניית הגג, לא הונחו נכון יריעות איטום וחוסמות אדים, מה שהוביל להיעדר מרווח הדרוש בינן לבין הרעפים או שכבת הבידוד וכתוצאה מכך – אובדן חום והופעת עובש בעתיד. השלכות — יש צורך לפרק לחלוטין את הגג, וכתוצאה מכך — הפסדים כלכליים גדולים.
  5. אחרי האכלוס מתברר כי מידות הבית או גובהו שונים באופן משמעותי בהשוואה לתיעוד הפרויקט, מה שמוביל לסירוב ברישום הבית ודחיית אישור האכלוס. השלכות — יש צורך לבנות מחדש את הבית או חלק ממנו, מה שמוביל להפסדים כלכליים עצומים.
  6. איכות הבטון המשמש בבנייה היא מתחת לתקן הנדרש, מוטות החיזוק במבני הבטון דקים מהנדרש. ההשלכות הן בלתי הפיכות — מצב מאוד לא נעים בתנאים של פעילות סיסמית בישראל. 

ניתן להמשיך את הרשימה ללא הגבלת. ובינתיים דיברנו בעיקר רק על עבודה בסיסית. יש לזכור כי יש גם עבודות גמר, עבודות על שיפור האתר, חקר גיאולוגי, תשתיות, התקנת חלונות, התקנת רצפות מחוממות, וכו', לכן חשוב מלכתחילה לבחור צוות מקצועי שילווה את תהליך בניית הבית שלכם מהשלבים הראשונים ועד הסוף. חברת Kube מספקת מגוון רחב של שירותים ותטפל בכל סוגיות בכל שלב הפרויקט, כדי למנוע שגיאות וליקויים כאמור.

אז כיצד נראה תהליך הבנייה הפרטית כיום?

לרוב, בבנייה פרטית, האדריכל והלקוח מכינים פרויקט מפורט, והאדריכל מכין מספר מבטים וחתכים קריטיים לדעתו, של הבית. המהנדס מכין שרטוטים של החלק המבני של הבית, אשר עשויים להיות שונים מהשרטוטים האדריכליים (אדריכלים ומהנדסים טובים בודקים את הפרויקט לאיתור אי התאמות – כך עובד הצוות שלנו בחברת Kube, היות ומדובר בשלב חשוב לפני תחילת הבנייה).

מי מחליט איך ייבנה הבית בפועל?

לעתים קרובות הדבר נקבע על ידי הבנאים עצמם כבר בתהליך של הבנייה, וחלק מההחלטות מתקבלות על ידי המפקח.

הבנאים והמפקח מתבססים קודם כל על ניסיונם האישי ומקבלים החלטות במקום ולעתים קרובות בדיעבד, כשכבר נעשו הטעיות בתהליך הבניה, ועליהם לחפש פתרון כדי לנסות לפחות למזער את הנזקים.

ומה קורה עם מערכות הנדסיות בבית, כמו מזגנים, חימום תת רצפתי, אוורור? האדריכל אינו מומחה בתחום זה, וההחלטות מתקבלות על ידי המבצעים במקום שלעתים קרובות מבוססות, למרבה הצער, לא על האינטרסים של הלקוח.

כלומר, נוצר מצב שהבית נבנה על ידי מבצעים שונים ללא מרכז ניהול אחד וללא פרויקט אחיד שכולם צריכים לדבוק בו, והחולייה המקשרת היחידה היא המפקח, שמקבל החלטות במקום ללא תכנון ראשוני, לפעמים באופן אינטואיטיבי – בשיטת המצליח. חברת Kube היא אותו מרכז הניהול שיאפשר לפקח על כל שלבי הבנייה.

כיום קיימות טכנולוגיות בנייה רבות בשוק, הידועות בישראל. הידע המקצועי ליישום רבות מהן קיים רק בחו"ל. קיימות טכנולוגיות שרק לאחרונה נכנסו לשוק, וכאלה שקיימות כבר עשרות שנים. הבחירה של טכנולוגיית הבנייה, כמובן, צריכה להשפיע הן על התכנון האדריכלי והקונסטרוקטיבי, והן על בחירת המבצעים. ברוב המקרים לקוחות לא יודעים להעריך את כל היתרונות והחסרונות של כל טכנולוגיה. הם מסתמכים על פרסום של חברות שונות, המלצות של חברים וקבלנים, ולעתים קרובות משנים את בחירתם ממש לפני תחילת הבנייה, מה שמוביל גם לחוסר התאמה בתיעוד הפרויקט וגם לקבלת החלטות בלתי שקולות בתהליך הבנייה. אין הלקוח אשם בכך, לא מחובתו להבין את הכול. לא כל מומחה יבין מיד את כל התהליכים והדקויות של בניית הדיור המודרני, ובמיוחד באזור הבלתי יציב מבחינה סיסמית שבו נמצאת ישראל. תפקידו של הלקוח הבודד לנסח באופן כללי את הרעיון של בית חלומותיו, והאחריות הישירה של המומחים אשר נשכרו על ידו ליישם את משאלותיו במלואן וברמה איכותי. תפקידם הוא לחסוך את הזמנו היקר של הלקוח ככל האפשר, והכי חשוב – לחסוך את הכסף שיש להוציא באופן סביר בתהליך של בנייה באיכות גבוהה במיוחד. כל זה מועיל לא רק ללקוח, אלא עוד יותר לקבלן, שכן התהליך האמור מאפשר לו לבצע עבודות בנייה בזמן האופטימלי ולקבל הזמנות חדשות. אלו העקרונות שמנחים את המומחים של חברת Kube. אנו מייחסים חשיבות לאיכות הבנייה ולשלוות הנפש של הלקוח.

Search on KUBE